Samen sterk tegen pesten

Vandaag beschrijf ik één van de meest bijzondere oefeningen uit de Rots & Water training voor een hele klas, waarbij richting het einde van het proces verschillende puzzelstukken van bewustwording in elkaar vallen. Zelf doe ik deze werkvorm vaak in één van de laatste weken van de training als de klas daar voor mijn gevoel aan toe is. 

De oefening bestaat uit het naspelen van verschillende scenario’s en heet “Samen sterk tegen pesten”. In deze oefening ervaren de kinderen

  • de kracht van lichaamstaal en een krachtige houding
  • dat een ruziezoeker vooral op zoek is naar een machtsoverwicht
  • dat samenwerken en verbinding een sterk middel zijn tegen pestgedrag. 

De groep loopt samen in een afgebakende ruimte in de zaal. De ruziezoeker wacht even buiten. Er wordt één iemand uitgekozen die in de tunnelhouding gaat lopen. Een onzekere, angstige houding. Wat voorovergebogen en tragere motoriek. De ruziezoeker komt de zaal weer binnen en krijgt de uitnodiging om eens rond te kijken wie zijn volgende slachtoffer zou kunnen zijn. Wie ziet er kwetsbaar uit? Deze ruziezoeker mag diegene ook echt even duwen en lastigvallen om de situatie zo echt mogelijk te maken. 

9 van de 10 keer loopt de ruziezoeker zo op de “tunnel” af. Het wordt zichtbaar wat het gevolg is van de lichaamshouding van de “tunnel” en dat de ruziezoeker op zoek is naar machtsoverwicht. Dit rollenspel kan nog worden uitgebouwd, maar hieronder schets ik nog 3 scenario’s die ik dan vaak ook speel en vaak een betekenisvolle ervaring zijn voor de klas. 

De machteloosheid van de “tunnelklas”. 

Eerst wordt er een ruziezoeker uitgenodigd de gang op te gaan. Daarna krijgt de klas de opdracht om allemaal in de Tunnelhouding te lopen. De ruziezoeker komt binnen en ziet dat hij alle keus heeft. Hij zal verschillende leerlingen lastig kunnen vallen. De klas verweert zich niet, want vanuit de tunnelhouding voel je de kracht niet om dit te doen. Ook hier wordt weer nabesproken hoe dit voelde en wat zij zelf als klas zouden willen doen en uitstralen. Er worden twee manieren geoefend en dan wordt het echt tof voor de klas. 

Samen sterk tegen pesten: Positieve lichaamstaal. 

Er wordt opnieuw een ruziezoeker de gang op gestuurd. De trainer nodigt de klas uit om allemaal een sterke houding aan te nemen. De strandhouding. Waarbij ze ook worden uitgenodigd om rond te lopen, oogcontact te maken en elkaar ook een high five te geven en te laten zien dat zij samen plezier hebben. De ruziezoeker komt de zaal in en heeft er zin in. Men heeft natuurlijk al meerdere scenario’s gehad, waarin de ruziezoeker een machtsoverwicht kon krijgen en dat voelde voor de ruziezoeker wel prima. De ruziezoeker kijkt even, loopt rond en de groep voelt zich steeds sterker worden. Er komen glimlachen op het gezicht, er worden meer high fives gegeven en het geluid van de groep neemt vaak ook wel even toe. De ruziezoeker weet zich even geen raad. Maar een enkeling zal ook de ruziezoeker benaderen en hem vanuit een positieve houding een high five geven en hem opnemen in de groep. 

Als laatste scenario oefenen we nog een positieve houding ten opzichte van de ruziezoeker. Die van verbinding. Nadat een nieuwe ruziezoeker de gang op is gestuurd, wordt de klas uitgenodigd om samen gezellig kletsend met twee of drie kinderen naast elkaar te lopen of ergens een plekje in de zaal op te zoeken. Ook hier voelt de ruziezoeker zich al snel machteloos en de klas leert hoe makkelijk het kan zijn om samen pesten in de klas te voorkomen. Voor Rots & Water trainers, die de 3 daagse basistraining hebben gevolgd, is er ook een video beschikbaar over dit onderwerp, die je in zou kunnen zetten. 

Het uitspelen van deze scenario’s is voor de kinderen echt een betekenisvolle ervaring. Je zou het ze nog zo goed kunnen vertellen en er video’s van laten zien. Als trainer, met dit in mijn gereedschapskist, voel ik mij echt fantastisch. Het is intens, maar het levert vaak een duurzame verandering op van hoe ze met elkaar in de klas omgaan. 

Wilt u de magie van deze oefeningen en dit proces ook meemaken, dan kijk ik graag met je mee wat ik voor jou en je klas, team of leerkracht kan betekenen.

#weektegenpesten #rotsenwater #waterechtspeelt #zwolle #weerbaarheid #samenwerken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *